Alles wat je moet weten over hedging gedurende periode vóór 'Day-Ahead'

31 JULI 2024

Tech daily ztYmIQecyH4 unsplash

Het is zover, je gaat aan de slag met je elektriciteitscontracten. Voordat je überhaupt een contract wilt afsluiten, is het goed om een strategie te bepalen. Wil je alles van tevoren vastzetten, juist niet, of iets er tussenin? Het is daarbij belangrijk om te begrijpen hoe de commerciële keten van inkoop tot aan verkoop van jouw organisatie in elkaar zit. Of om in ieder geval conceptueel te begrijpen wanneer deze meer of minder succesvol is op basis van bepaalde mogelijkheden in de markt.

In deze reeks blogs gaan we hier echter niet al te diep op in, maar richten we ons op wat je kunt doen in de verschillende 'fasen' van hoe de prijs van een kWh tot stand komt. De reis van de prijs. Het eerste blog in deze reeks kun je hier vinden, waarin we je introduceren met de reis van de prijs.

Termijnmarkten

We beginnen bij de termijnmarkten, die zich gaan vormen vanaf ongeveer 5 jaar voordat je daadwerkelijk elektriciteit gaat verbruiken. Termijnmarkten zijn, zoals het woord al aangeeft, markten waarop je producten kunt inkopen die je op termijn geleverd gaat krijgen.

Deze termijnmarkten zijn hoog over in te delen in twee verschillende categorieën:

Fysieke producten

Wij refereren aan 'fysieke' producten als het gaat om fixaties die in veel gevallen worden uitgevoerd bij de leverancier waar je ook een leveringsovereenkomst mee hebt gesloten. Steeds vaker hebben partijen een portal waarin je kunt fixeren, of anders is dit veelal mogelijk via de telefoon. Deze fysieke producten kenmerken zich ook vaak doordat er een “profiel” aan is gekoppeld, een bepaald vermogen (kW) over tijd (uren). De som van deze formule bepaalt hoeveel volume (kWh) je hebt gekocht.

kW (vermogen) * uren (h) = volume (kWh)

In de visual van de reis van de prijs wordt specifiek gesproken over jaar-, kwartaal-, en maandproducten. Het ligt dan ook voor de hand dat een jaarproduct, waarbij een normaal jaar 8.760 uur bevat, een product is waarbij je een veelvoud van 8.760 kWh koopt. 1kW * 8.760 uur = 8.760 kWh. Let daarbij uiteraard op schrikkeljaren!

Bij kwartaal- en maandproducten moet je ook goed op het aantal uren in de desbetreffende maanden letten. Zo kent namelijk een Q1 product een lager volume dan een Q2 product, in verband met de maand februari (behalve in een schrikkeljaar).

Verder zijn fysieke producten vaak producten die een (per uur) gelijk vermogen over (een bepaalde) tijd afdekken. Met andere woorden; 'Baseload' en 'Peakload' producten. Deze dekken een bepaalde (basis)last van je organisatie af. De vraag die je op ieder moment hebt.

Baseload is daarmee in dat opzicht eenvoudig: 24 uur per dag, voor de periode die is gecontracteerd.

Peakload werkt net anders en is afhankelijk van de overeenkomst met je leverancier. Zo hanteren sommige partijen een peaktarief van 7:00 – 23:00 uur, en andere partijen van 08:00 – 20:00 uur. Het verschil is tweeledig. Vanzelfsprekend het aantal uren op een dag waarbinnen peaktarieven in rekening worden gebracht, maar ook dat bij 7/23 feestdagen worden uitgesloten en bij 8/20 normaliter niet.

Vanuit ons oogpunt is 08:00 – 20:00 uur in verband met het bovenstaande de meest zuivere vorm, omdat alle landen om Nederland heen ook op deze manier volumes verhandelen. Waardoor correcties met op- en afslagen voor het aantal uren en/of feestdagen hierbij niet nodig zijn.

Voor de volledigheid hebben we een eenvoudige rekentool ontwikkeld waarin je duidelijk kunt zien hoeveel volume je koopt met de verschillende varianten. Heb je interesse in deze rekentool? Neem dan contact met ons op via hallo@stroomkr8.nl om 'm gratis te ontvangen.

Structured products 

Structured products zijn producten die de grotere energiebedrijven aanbieden. Veelal worden deze structured products fysiek verwerkt in het afnameprofiel van verbruikers.

Een 'structured' product biedt namelijk de mogelijkheid om een zelf samengestelde variant van Base- en Peakload af te nemen voor een bepaalde periode. Zo kan je bijvoorbeeld voor alle maandagen en woensdagen een Peak product kopen als dit voor jouw bedrijf noodzakelijk is. Of een profiel waarbij je alles fixeert behalve wanneer de zon schijnt omdat je verwacht dat op zonnige momenten de prijs toch wel laag zal zijn. Structured products bieden de mogelijkheid om deze creativiteit kwijt te kunnen.

Power Purchase Agreements (PPA's)

Power Purchase Agreements (PPA's) bieden bedrijven een strategische manier om hun energievoorziening te verduurzamen door langdurige contracten aan te gaan met energieproducenten. Dit zijn overigens bedrijven die niet per definitie ook zelf een leveranciersactiviteit hebben, maar dit kunnen ook zogenaamde 'onafhankelijke' ontwikkelaars zijn die zich bezig houden met het ontwikkelen van zonne- en/of windparken. Dit soort overeenkomsten garanderen niet alleen een voorspelbare energieprijs voor het deel vanuit deze assets over een langere periode, maar stimuleert ook de investering in hernieuwbare energie. Let uiteraard wel ook op het deel dat je additioneel moet inkopen, voor de momenten dat het niet voldoende waait of de zon niet voldoende schijnt.

PPA's zijn er in drie hoofdsoorten:

  • Fysieke PPA's waarbij de daadwerkelijke energie met een directe kabel wordt geleverd;
  • Sleeved PPA's die functioneren via financiële afspraken zonder fysieke levering;
  • Virtuele PPA's veelal een combinatie of variatie van de eerste twee met daarin een Contract for Difference component, aangepast aan specifieke behoeften van een bedrijf.

Deze overeenkomsten bieden niet alleen voordelen met betrekking tot verduurzaming maar ook financiële stabiliteit voor zowel afnemer als producent door de bescherming tegen prijsschommelingen in de energiemarkt.

Voor een gedetailleerd overzicht van hoe PPA's kunnen bijdragen aan jouw duurzame energiedoelstellingen, bezoek Stroomkr8's Kenniscentrum.

Alle hierboven genoemde producten maken deel uit van wat wij 'fysieke producten' noemen. Die die veelal geleverd worden in een bepaald profiel dat zich doorvertaalt naar een verbruikspatroon over een bepaalde tijd. Er zijn echter ook producten die bedrijven wel in staat stellen om een prijs te fixeren, maar niet direct gekoppeld zijn aan een verbruiksprofiel. Dit zijn zogenaamde 'financiële producten'.

Financiële producten

Financiële producten zijn anders dan de hierboven omschreven fysieke producten, omdat deze veelal worden gecontracteerd op basis van een volume per periode. Vervolgens wordt aan het einde van de periode de balans opgemaakt en rekenen partijen het verschil ten opzichte van een transparante marktreferentie met elkaar af. Vandaar ook de naam “Contract for Difference”. Een goed begrip van dergelijke producten biedt de mogelijkheden om producten optimaal afgestemd te krijgen op de behoefte van je organisatie, maar let wel op dat financiële producten andere complexiteiten kennen.

Hierbij moet immers rekening gehouden worden met profielkosten, het verschil tussen de prijs waarop je wordt afgerekend (ongewogen gemiddelden) en de kosten voor je profiel (gewogen kosten). Als je hier onvoldoende aandacht aan besteedt, loop je het risico dat je hedge niet volledig sluitend is. Voor de leesbaarheid van deze blog gaan we op dergelijke constructies, zoals swaps of 'CfD’s', niet verder in. Je kunt er op ons kenniscentrum wel verder over lezen.

Korte samenvatting

Voor beide producten, zowel fysieke als financiële producten, is het cruciaal om ook te kijken naar hoe 'liquide' de markt is. Weinig handel, en daarmee een grote bid/ask spread, kan leiden tot niet marktconforme offertes vanuit je leverancier. Dit is een van de redenen waarom wij E-nalytics hebben gelanceerd als onafhankelijk platform om altijd live inzicht te hebben in de bid/ask spread in diverse landen.

Kort samengevat werkt liquiditeit als volgt:

Veel handel = kleine bid/ask spread = marktconforme tarieven

De komende weken delen we nog meer informatieve artikelen over de reis van de prijs met je. Volg ons op LinkedIn en hier op ons kenniscentrum. Zo kom je meer te weten over hoe energie-inkoop werkt en hoe je optimaal kunt profiteren van je energie-inkoopstrategie! 

Heb je vragen? Wij helpen je graag op weg naar de beste keuze.

Wil jij invloed op je energie­verbruik?

Zakelijk energieadvies nodig? Bij ons vind je de Stroomkr8 die het beste past bij jouw situatie. Samen vinden we het beste antwoord op je energievraag!

Mendelweg 32
2333 CS Leiden
Zuid-Holland

085 - 00 69 929

hallo@stroomkr8.nl

Stroomkr8!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en laat je informeren over onze innovatieve energie-oplossingen!

Aanmelden

© Stroomkr8  |  Cookieverklaring  |  Privacyverklaring |  Algemene voorwaarden  |  Ontwerp & realisatie: MM