Op basis van een goed begrip van de bedrijfsstrategie van onze klanten, in combinatie met onze kennis en ervaring van energiemarkten richten we ons primair op het opstellen van een passende inkoopstrategie voor ieder bedrijf. Om die vervolgens ook effectief ten uitvoer te brengen. Wij starten onze strategie dus bij het bedrijf van onze klant, niet bij de energiemarkt. Pas in de tweede fase kijken we welke inkoopstructuren het beste passen bij de bedrijfsstrategie van onze klanten.
Geen enkel bedrijf is namelijk hetzelfde, omdat niet alleen de eindproducten maar ook het businessmodel van ieder bedrijf anders is. Budgetzekerheid, verduurzaming, flexibiliteit, voorspelbaarheid enzovoorts. In veel gevallen spreiden we de inkoop van energie over meerdere inkoopmomenten om zo de risico’s van extreem hoge prijsstijgingen over een lange termijn te voorkomen. Maar dit is absoluut geen gouden regel. Het gebeurt namelijk ook dat we de inkoop optimaliseren om juist flexibiliteit in het bedrijfsmodel over kortere termijnen te benutten. Zowel aan de kant van het benutten van flexibiliteit als in de commerciële keten richting eindklanten. Bij sommige bedrijven zijn we zelfs als energie adviseurs onderdeel van de commerciële teams richting de eindklant om kansen in de energiemarkt op de juiste manier te benutten, simpelweg omdat energie een belangrijke grondstof is om het eindproduct te produceren.
Verder leveren wij dagelijkse updates van (gefixeerde) posities (inclusief gereguleerde kosten zoals netbeheer en transportkosten en energiebelastingen), marktinformatie en inzicht in verbruiken. Zo kunnen we beide altijd bij exact dezelfde informatie om goed te kunnen sturen op het energie portfolio en hoef je nooit op informatie te wachten als je ergens direct mee aan de slag wilt. Zelf dus achter het stuur, maar wel met goede begeleiding ernaast. Overigens mag je ook zelf naast ons gaan zitten, maar we zorgen altijd voor goede informatievoorziening zodat iedereen goed is geïnformeerd.