Bespaar op je transportkosten

18 april 2023

In een vorig blog hebben we besproken dat de kosten voor netbeheer en transport dit jaar met 30 tot 50% zijn gestegen. De tarieven van de netbeheerders worden vastgesteld door de ACM en zijn niet onderhandelbaar voor eindafnemers. Iedereen heeft dus te maken met deze sterk gestegen kosten.

Wil je weten hoeveel deze kosten voor jouw aansluiting(en) zijn gestegen? Stuur ons dan even een mailtje, dan delen we het overzicht met je!

Ondanks dat de tarieven voor netbeheer niet onderhandelbaar zijn kun je mogelijk wel besparen op een aantal onderdelen van de transportkosten. De transportkosten zijn afhankelijk van de gecontracteerde capaciteit en de werkelijk afgenomen capaciteit. De netbeheerder past automatisch de gecontracteerde capaciteit naar boven aan op basis van het verbruik. Alleen wordt deze niet automatisch naar beneden bijgesteld als deze maximale belasting niet meer wordt gebruikt.

Let op dat we het in dit blog voornamelijk hebben over het gecontracteerde vermogen, niet de fysieke aansluitcapaciteit. De fysieke aansluitcapaciteit kan namelijk hoger liggen dan je gecontracteerde vermogen (vaak weergegeven in 'kVA'), waardoor het lijkt alsof er nog voldoende ruimte beschikbaar is op je aansluiting. Deze ruimte is echter niet altijd voor jouw bedrijf (contractueel) gereserveerd, dit wordt namelijk geregeld middels de gecontracteerde transportvermogens.

Bij een overschrijding wordt tegenwoordig streng opgetreden door netbeheerders. Boetes, een kort geding of zelfs afsluiting kan volgen uit het systematisch overschrijden van je gecontracteerde vermogen. Dit geldt uiteraard voor zowel gecontracteerd vermogen voor levering als voor teruglevering.

Wijzigt je verbruik? Kijk dan naar je transportfactuur

De maximale piek wordt elke maand gemeten, voor elektriciteit zelfs over je maximale piek per kwartier. Mogelijk is het productieproces gewijzigd of heb je zonnepanelen geplaatst op je dak. Dan kan deze maximale piek lager komen te liggen dan het KW-contract, ook wel 'contractcapaciteit' of 'gecontracteerd vermogen' genoemd. Het is daarom handig om periodiek na te kijken of het zogenaamde 'kW-contract' niet te hoog staat. Als het kW-contract te hoog staat kun je de regionale netbeheerder verzoeken om verlaging. Uiteraard zitten hier een aantal haken en ogen aan, maar deze zijn overzichtelijk.

Voor het gecontracteerde vermogen van elektriciteit moet je onder andere op de volgende zaken letten:

  • Je kunt je gecontracteerd vermogen maar 1 keer per 12 maanden verlagen.
  • Voorheen werd een overschrijding van een vrijwillig verlaagde capaciteit automatisch weer naar boven bij gecontracteerd door de netbeheerder. Tegenwoordig gelden er in veel gebieden capaciteitsproblemen, congestie. Daar moet je zelf weer opnieuw capaciteit aanvragen met de kans dat dit niet meer mogelijk is, of dat je er jaren op moet wachten.
  • Zit je in congestiegebied? Schiet jezelf niet in de voet door capaciteit terug te geven die je in de komende jaren nodig gaat hebben. De wachtlijsten voor het vergroten van je gecontracteerde vermogen zijn namelijk lang en het kan jaren duren voordat je meer capaciteit kunt krijgen dan je hebt gecontracteerd.

Bij gas werkt het net wat anders. Ten eerste wordt een onderscheid gemaakt tussen kleinzakelijke aansluitingen met een jaarlijks-uitgelezen of slimme meter en tussen grootverbruik aansluitingen die per uur bemeten worden.

Kleinzakelijke aansluitingen gas

Bij kleinzakelijke aansluitingen regelt de leverancier het boeken van voldoende capaciteit voor jouw aansluiting. Wel is er een verschil of je een slimme meter hebt of een handmatig jaarlijks of maandelijks opgenomen meter.

  • Van toepassing wanneer je een G25 aansluiting hebt met een capaciteit van maximaal 40 m3 per uur. Als klant heb je de keuze of je tegen een gestandaardiseerd profiel of op basis van een uurmeting (slimme meter) afgerekend wil worden.
    • Het voordeel van een profiel is dat deze niet wordt doorbelast op overschrijdingen (uurpieken boven het contract maximum).
    • Het voordeel van uurbemeten is dat minder wordt betaald als het patroon afwijkend is van het standaard 'badkuip' jaarpatroon voor ruimteverwarming.
  • Welke keuze voor je bedrijf het handigst is, hangt dus af van het verwachtte profiel.

Grootverbruik aansluitingen gas

Als je een grootverbruik aansluiting hebt, met een aansluiting met een capaciteit groter dan 40 m3 per uur, dan ben je verplicht om een telemetrie meter te nemen met een Elektronisch Volume Herleiding Instrument (EVHI).

  • Deze EVHI is vereist om de werkelijke hoeveelheid geleverde gas op de aansluiting nauwkeurig te meten, ongeacht de temperatuur en druk van het gas. Het apparaat corrigeert de gemeten hoeveelheid gas naar een gestandaardiseerd volume bij een temperatuur van 15 graden celsius en een druk van 1013,25 mbar, waardoor de afrekening van gasverbruik nauwkeurig kan worden bepaald.
  • De transportkosten worden vervolgens berekend op basis van het maximale verbruik in 1 uur in de laatste drie wintermaanden (december, januari, februari).
  • je dient bij je leverancier, voorafgaande aan het winterseizoen, voldoende capaciteit te contracteren voor dit maximale verbruik.
  • Houd er rekening mee dat overschrijdingen van de maximaal gecontracteerde capaciteit in een van de wintermaanden heel duur kan zijn, mede door de hogere jaarlijkse transportkosten die hieraan verbonden zitten.

Voor grootverbruik aansluitingen (groter dan 1 miljoen m3) die een eigen Gas Ontvangst Station (GOS) en rechtstreeks op het Gasunie netwerk zijn aangesloten, gelden specifieke regelingen. In dit blog zullen wij hier niet nader op ingaan. Dit volgt in een volgende update die specifiek in gaat op de regelingen rondom GOS’en.

Onze Stroomkr8-adviseurs helpen je verder

De netwerkkosten worden in belangrijke mate bepaald door het profiel van energieaansluiting en het verbruik erop. Het is dus verstandig om ook je netwerkkosten goed te (laten) analyseren en blijvend af te stemmen bij jouw energiebehoeften. Dit kunnen wij van Stroomkr8 voor je verzorgen! Graag helpen we met de analyse van de meetdata om te beoordelen of er een besparingspotentieel ligt bij het bedrijf.  

Wil je  meer weten over transportkosten en kijken of er besparing is te behalen of wil je gewoon even sparren met één van onze consultants? Dat kan altijd! Neem dan contact met ons op via: hallo@stroomkr8.nl.

Stroomkr8. Altijd vooruit!

Heb je vragen? Wij helpen je graag op weg naar de beste keuze.

Wil jij invloed op je energie­verbruik?

Zakelijk energieadvies nodig? Bij ons vind je de Stroomkr8 die het beste past bij jouw situatie. Samen vinden we het beste antwoord op je energievraag!

Mendelweg 32
2333 CS Leiden
Zuid-Holland

085 - 00 69 929

hallo@stroomkr8.nl

Stroomkr8!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en laat je informeren over onze innovatieve energie-oplossingen!

Aanmelden

© Stroomkr8  |  Cookieverklaring  |  Privacyverklaring |  Algemene voorwaarden  |  Ontwerp & realisatie: MM