In een vorig blog hebben we besproken dat de kosten voor netbeheer en transport dit jaar met 30 tot 50% zijn gestegen. De tarieven van de netbeheerders worden vastgesteld door de ACM en zijn niet onderhandelbaar voor eindafnemers. Iedereen heeft dus te maken met deze sterk gestegen kosten.
Wil je weten hoeveel deze kosten voor jouw aansluiting(en) zijn gestegen? Stuur ons dan even een mailtje, dan delen we het overzicht met je!
Ondanks dat de tarieven voor netbeheer niet onderhandelbaar zijn kun je mogelijk wel besparen op een aantal onderdelen van de transportkosten. De transportkosten zijn afhankelijk van de gecontracteerde capaciteit en de werkelijk afgenomen capaciteit. De netbeheerder past automatisch de gecontracteerde capaciteit naar boven aan op basis van het verbruik. Alleen wordt deze niet automatisch naar beneden bijgesteld als deze maximale belasting niet meer wordt gebruikt.
Let op dat we het in dit blog voornamelijk hebben over het gecontracteerde vermogen, niet de fysieke aansluitcapaciteit. De fysieke aansluitcapaciteit kan namelijk hoger liggen dan je gecontracteerde vermogen (vaak weergegeven in 'kVA'), waardoor het lijkt alsof er nog voldoende ruimte beschikbaar is op je aansluiting. Deze ruimte is echter niet altijd voor jouw bedrijf (contractueel) gereserveerd, dit wordt namelijk geregeld middels de gecontracteerde transportvermogens.
Bij een overschrijding wordt tegenwoordig streng opgetreden door netbeheerders. Boetes, een kort geding of zelfs afsluiting kan volgen uit het systematisch overschrijden van je gecontracteerde vermogen. Dit geldt uiteraard voor zowel gecontracteerd vermogen voor levering als voor teruglevering.